Svensk motorsportindustri

Den svenska bilindustrin överhuvudtaget såg inte dagens ljus förrän 1926, då världskända bilmärket Volvo grundades i vårt land. Den svenska bilindustrin breddades inte förrän 1949 då Volvo fick sällskap av Saab (vilket också kom att bli en internationell framgångssaga under åren företaget var aktivt). De svenska bilarna var i regel framställda som något av “folkhemsbilar”, det vill säga bilar för den mindre eller medelstora familjen och med stort säkerhetstänk.

KoenigseggDet kan verka paradoxalt att det var just familje- och säkerhetstänket som gjorde att båda bilar från Volvo och från Saab blev populära inom framförallt rally och folkracing. Men eftersom bilarna tillverkades med en så pass robust konstruktion så var de inte bara trygga för familjen på landsvägarna, utan det innebar också att de var hållbara under den mer krävande körning som exempelvis ett rally utgör. Bilarna klarade med andra ord av terräng och hård körning utan att gå sönder och utan att förare plus kartläsare utsatte sig för onödiga risker.

När det gäller bilar eller motorcyklar tillverkade med tävling som huvudsyfte så har dock Sverige inte haft någon större produktion. Istället har det nästan uteslutande sedan starten varit bilar från asiatiska länder samt Tyskland och USA som varit störst inom detta fält.

Men det stora kunnandet inom ingenjörskonst har dock gjort att det finns en lång rad svenska företag som producerar och levererar komponenter till de större aktörerna inom motorsporten. Inte så överraskande så har dessa komponenter med ökad säkerhet och hållbarhet att göra. Den svenska industrin inom världens motorsport är alltså på flera sätt värd att notera.

I dessa sammanhang är det alltid också nödvändigt att ta upp den svenska tillverkaren Koenigsegg. Detta är ett litet företag som tillverkar sportbilar i lyxklassen (och de körs framförallt av privatpersoner), som inte drog igång sin tillverkning förrän mitten av 1990-talet utanför Ängelholm.